Procedura kierowania wniosków do Zespołu Orzekającego Poradni
o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju
Zespół Orzekający Powiatowej Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Płocku wydaje opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole dla dzieci uczęszczających do przedszkoli na terenie powiatu płockiego. W przypadku dziecka nie uczęszczającego do przedszkola warunkiem przyjęcia jest zamieszkanie na terenie powiatu płockiego. Zespół Orzekający Poradni wydaje opinię na wniosek rodziców/opiekunów prawnych.
Wnioskodawca - rodzic/opiekun prawny składa następujące dokumenty:
- Zgłoszenie.
- Wyniki badań psychologicznych i pedagogicznych, jeżeli badania były wykonywane w innej niż nasza placówce.
- Zaświadczenie lekarza o stanie zdrowia dziecka i/lub orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez powiatowy zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności.
- Jeżeli dziecko uczęszcza do placówki koniecznym dokumentem jest także "opinia przedszkola" na właściwym formularzu.
- Konieczne jest określenie we wniosku celu i przyczyny wydania opinii.
- Opiekunowie prawni zobowiązani są do dołączenia do wniosku kserokopii decyzji sądowej potwierdzającej ich prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem.
Poradnia przyjmuje tylko wnioski kompletne, z wyżej wymienionymi załącznikami. W przypadku potrzeby uzyskania opinii i orzeczenia wnioskodawca składa jeden wniosek. Poradnia może zasięgnąć opinii o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka/ucznia, informując o tym wnioskodawcę.
Również sam wnioskodawca może wnioskować u dyrektora przedszkola/szkoły o taką opinię, która musi być wystawiona w ciągu 7 dni.
Wnioskodawca jest informowany o terminie posiedzenia Zespołu Orzekającego. Ma prawo wziąć udział w posiedzeniu Zespołu Orzekającego i przedstawić na nim swoje stanowisko.
W posiedzeniu Zespołu Orzekającego mogą również wziąć udział, z głosem doradczym, na wniosek przewodniczącego Zespołu lub wnioskodawcy: nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści prowadzący zajęcia z dzieckiem, pomoc nauczyciela, asystent edukacji romskiej lub inne osoby z zewnątrz, w szczególności: psycholog, pedagog, logopeda, lekarz lub specjalista. Osoby biorące udział w posiedzeniu Zespołu są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu.
Opinię wydaję się w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie opinii lub od dnia uzupełnienia wniosku czy przedstawienia kompletnej dokumentacji. Jeżeli opinia nie zostanie odebrana, wysyłana jest pocztą listem poleconym na adres wnioskodawcy.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. 2017 poz. 1743)
Druki do pobrania:
Wniosek o wydanie orzeczenia w sprawie kształcenia specjalnego i opinii WWR
Zaświadczenie o stanie zdrowia KS, WWR
Procedura kierowania wniosków do Zespołu Orzekającego Poradni o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
Kształcenie specjalne organizuje się dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie, wymagających stosowania specjalnych metod i form pracy oraz organizacji nauki. Zespół Orzekający Poradni wydaje na wniosek rodziców/opiekunów prawnych orzeczenia:
- o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci/uczniów:
- z niepełnosprawnością intelektualną,
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- ze sprzężonymi niepełnosprawnościami,
- słabosłyszących, niesłyszących,
- słabowidzących, niewidomych,
- z autyzmem, w tym Zespołem Aspergera,
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- niedostosowanych społecznie,
2. o potrzebie zajęć rewalidacyjno/wychowawczych indywidualnych/zespołowych (dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim)
3. o potrzebie nauczania indywidualnego
4. o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
5. opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju
Zespół Orzekający Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Płocku wydaje orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży uczęszczających do placówek i szkół znajdujących się na terenie powiatu płockiego oraz dla dzieci przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego mieszkających na terenie powiatu płockiego.
Jeżeli z treści wniosku o wydanie orzeczenia wynika, że nie dotyczy on orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor Poradni zwraca wniosek wnioskodawcy wraz z wyjaśnieniami przyczyny zwrotu wniosku oraz z informacją o możliwym sposobie załatwienia sprawy.
Wnioskodawca - rodzic/opiekun prawny składa następujące dokumenty:
- Zgłoszenie
- Wyniki badań psychologicznych i pedagogicznych, jeżeli badania były wykonywane w innej placówce.
- Zaświadczenie lekarza o stanie zdrowia dziecka/ucznia lub/i orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności.
Konieczne jest określenie w zgłoszeniu i wniosku celu, i przyczyny wydania orzeczenia. W przypadku potrzeby uzyskania 2 rodzajów orzeczeń wnioskodawca składa jeden wniosek. Poradnia może zasięgnąć opinii o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka/ucznia, informując o tym wnioskodawcę. Również sam wnioskodawca może wnioskować u dyrektora przedszkola/szkoły o taką opinię, która musi być wystawiona w ciągu 7 dni.
Opiekunowie prawni zobowiązani są do dołączenia do wniosku kserokopii decyzji sądowej potwierdzającej ich prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem.
Poradnia przyjmuje tylko wnioski kompletne, z wyżej wymienionymi załącznikami.
Wnioskodawca jest informowany o terminie posiedzenia Zespołu Orzekającego. Ma prawo wziąć udział w posiedzeniu Zespołu Orzekającego i przedstawić na nim swoje stanowisko. W posiedzeniu Zespołu Orzekającego mogą również wziąć udział, z głosem doradczym, na wniosek przewodniczącego Zespołu lub wnioskodawcy: nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści prowadzący zajęcia z dzieckiem, asystent nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem lub asystent wychowawcy świetlicy, pomoc nauczyciela, asystent edukacji romskiej lub inne osoby z zewnątrz, w szczególności: psycholog, pedagog, logopeda, lekarz lub specjalista. Osoby biorące udział w posiedzeniu Zespołu są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu.
Orzeczenie wydaje się w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie orzeczenia lub od dnia uzupełnienia wniosku czy przedstawienia kompletnej dokumentacji. Jeżeli orzeczenie nie zostanie odebrane, wysyłane jest pocztą listem poleconym na adres wnioskodawcy.
Od orzeczenia wnioskodawca może wnieść odwołanie do Mazowieckiego Kuratora Oświaty, za pośrednictwem zespołu, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od jego doręczenia.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno - pedagogicznych (Dz. U. 2017, poz. 1743).
Druki do pobrania:
Wniosek o wydanie orzeczenia w sprawie kształcenia specjalnego i opinii WWR
Opinia przedszkola lub Opinia szkoły o uczniu w zależności od etapu edukacyjnego
Zaświadczenie o stanie zdrowia KS, WWR
Procedura kierowania wniosków
do Zespołu Orzekającego Poradni
o wydanie orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizuje się dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Zespół Orzekający Poradni wydaje orzeczenie na wniosek rodziców/opiekunów prawnych.
Zespół Orzekający Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Płocku wydaje orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży mieszkającej na terenie powiatu płockiego.
Jeżeli z treści o wydanie orzeczenia wynika, że nie dotyczy on orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dyrektor poradni zwraca wniosek wnioskodawcy wraz z wyjaśnieniami przyczyny zwrotu wniosku oraz z informacją o możliwym sposobie załatwienia sprawy.