Poradnia wydaje opinie dotyczące:

 

  • odroczenia spełnienia obowiązku szkolnego;
  • dostosowania wymagań do indywidualnych potrzeb rozwojowych  i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;
  • zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego;
  • udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
  • przyjęcia ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy;
  • przyjęcia do szkół ponadgimnazjalnych uczniów z problemami zdrowotnymi ograniczającymi możliwość wyboru kierunku kształcenia;
  • przystąpienia ucznia bądź  absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się do egzaminów  zewnętrznych w warunkach i formie dostosowanych do jego indywidualnych potrzeb psychofizycznych;
  • zaburzeń komunikacji językowej;
  • trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi bądź zmianą środowiska edukacyjnego;
  • innych spraw i problemów wynikających z przeprowadzonych badań.

 

Poradnia wydaje także informacje o wynikach przeprowadzonej diagnozy.


Procedura ubiegania się o wydanie opinii Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Płocku o potrzebie objęcia dziecka/ucznia zindywidualizowaną ścieżką realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego/zindywidualizowaną ścieżką kształcenia

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1280)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. 2013 poz. 199)

  1. Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zindywidualizowana ścieżka kształcenia, zwane dalej „zindywidualizowaną ścieżką”, to forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolu/szkole, zwanym dalej szkołą, dzieciom/uczniom, zwanym dalej uczniom, posiadającym opinię publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie.
  2. Zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla uczniów objętych kształceniem specjalnym oraz uczniów objętych indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym albo indywidualnym nauczaniem.
  3. Zindywidualizowana ścieżka jest organizowana dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, tj. którym stan zdrowia nie uniemożliwia i nie utrudnia uczęszczania do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
  4. Zindywidualizowana ścieżka obejmuje wszystkie zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne, które są realizowane wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym oraz indywidualnie z uczniem.
  5. Opinię o potrzebie pomocy w formie zindywidualizowanej ścieżki wydaje się uczniowi, wobec którego udzielona dotychczas pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole nie przyniosła wystarczającej poprawy jego funkcjonowania.
  6. Opinię o potrzebie pomocy w formie zindywidualizowanej ścieżki wydaje się uczniowi na wniosek rodzica/prawnego opiekuna ucznia/pełnoletniego ucznia.
  7. W celu uzyskania opinii poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w formie zindywidualizowanej ścieżki rodzic:
    1. Dokonuje zgłoszenia swego dziecka do poradni wypełniając druk zgłoszenia,
    2. Zgłasza się na badanie psychologiczno-pedagogiczne w ustalonym przez poradnię terminie,
    3. Dołącza dokumentację określającą:
      • Trudności w funkcjonowaniu ucznia/dziecka w szkole/przedszkolu,
      • W przypadku ucznia obejmowanego zindywidualizowaną ścieżką ze względu na stan zdrowia: zaświadczenie lekarskie wskazujące wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia w szkole oraz ograniczenia w zakresie możliwości jego udziału w zajęciach wychowania przedszkolnego/zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem (zaświadczenie lekarskie wydane na formularzu opracowanym przez poradnię),
      • W przypadku ucznia uczęszczającego do szkoły: opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem o funkcjonowaniu w szkole ucznia ubiegającego się o opinię o potrzebie objęcia pomocą w formie zindywidualizowanej ścieżki (informacja szkoły wydana na formularzu opracowanym przez poradnię uwzględniającym możliwość wyrażenia stanowiska szkoły w przedmiotowej sprawie).
  8. Możliwa jest sytuacja, w której uczniowi, zgłoszonemu do poradni z powodu trudności edukacyjnych lub wychowawczych, zespół diagnostyczny, po przeprowadzeniu procesu diagnostycznego, zaproponuje pomoc w formie zindywidualizowanej ścieżki.
  9. Przed wydaniem opinii Poradnia, tj. Zespół diagnostyczny zajmujący się przedmiotową sprawą, we współpracy ze szkołą oraz rodzicami ucznia albo pełnoletnim uczniem przeprowadza analizę funkcjonowania ucznia uwzględniającą efekty udzielanej dotychczas przez szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
    1. Analizy we współpracy ze szkołą dokonuje się poprzez zapoznanie się diagnostów Poradni z informacjami nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem o funkcjonowaniu ucznia w szkole, zapoznanie się z informacją szkoły o podjętych przez nią dotychczas działaniach z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej wobec ucznia wraz z określeniem jej efektów, a także ze stanowiskiem szkoły w sprawie objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką, w tym proponowanym zakresem, w jakim uczeń nie może brać udziału w zajęciach wychowania przedszkolnego lub zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym i proponowanym okresem objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką,
    2. Analizy we współpracy z rodzicami lub pełnoletnim uczniem dokonuje się poprzez zapoznanie się z informacją rodziców lub pełnoletniego ucznia dotyczącą jego funkcjonowania w szkole, w tym o efektach otrzymanej dotychczas na terenie szkoły pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także ze stanowiskiem rodzica lub pełnoletniego ucznia w sprawie objęcia go zindywidualizowaną ścieżką, w tym proponowanym zakresem, w jakim uczeń nie może brać udziału w zajęciach wychowania przedszkolnego lub zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym i proponowanym okresem objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką.
  10. Po zakończeniu działań diagnostycznych oraz analizy dokumentacji, w tym spełniania wymogów formalnych warunkujących wydanie uczniowi opinii oraz stanowiska szkoły i rodzica w przedmiotowej sprawie, zespół diagnostyczny podejmuje decyzję dot. Wydania opinii informując o powziętym postanowieniu rodzica oraz szkołę.
    1. Rodzic zostaje powiadomiony o decyzji dotyczącej wydania opinii na spotkaniu postdiagnostycznym. W wypadku podjęcia decyzji o wydaniu opinii rodzic składa wniosek o wydanie opinii, która zostaje wydana w trybie uregulowanym przepisami w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
  11. Opinia poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w formie zindywidualizowanej ścieżki zawiera dane i informacje, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, a ponadto wskazuje:
    1. Zakres, w jakim uczeń nie może brać udziału w zajęciach wychowania przedszkolnego lub zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym,
    2. Okres objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką, nie dłuższy jednak niż rok szkolny,
    3. Działania, jakie powinny być podjęte w celu usunięcia barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły.
  12. Wnioskodawca odbiera opinię osobiście lub w formie przesyłki listowej wysłanej na adres wskazany w wniosku o wydanie opinii.

 

Druki do pobrania:

wniosek o wydanie opinii udzielenie konsultacji

Opinia szkoły

Zaświadczenie o stanie zdrowia do ZSK

 

Procedura ubiegania się o wydanie opinii
Powiatowej Poradni Psychologiczno
-Pedagogicznej w Płocku

Opinię o funkcjonowaniu dziecka/ucznia w sprawach określonych w zgłoszeniu wydaje Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna na wniosek rodzica /opiekuna prawnego/ pełnoletniego ucznia.

Wnioskodawca - rodzic/opiekun prawny składa następujące dokumenty:

  1. Zgłoszenie.
  2. Wyniki badań psychologicznych i pedagogicznych, jeżeli badania były wykonywane w innej placówce.
  3. Opinia szkoły (analiza funkcjonowania ucznia)/opinia przedszkola.
  4. Opinia polonisty (w przypadku ubiegania się o opinię dla ucznia począwszy od klasy IV).
  5. Opinie nauczycieli/specjalistów o funkcjonowaniu dziecka (w zależności od problemu).
  6. Opcjonalnie dokumentację medyczną, jeśli ma związek ze zgłaszanym problemem.

Opiekunowie prawni zobowiązani są do dołączenia do wniosku kserokopii decyzji sądowej potwierdzającej ich prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. 2017 poz. 1743)

Druki do pobrania:

wniosek o wydanie opinii udzielenie konsultacji

Opinia szkoły

Opinia polonisty

Opinia przedszkola o dziecku